Mikko Airamaa  Kotivaran toimitusjohtajaksi 1.9.2025

Kotivara Yhtiöt Oy:n hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Marko Airamaan (KTM). Hän aloittaa tehtävässään 1.9.2025.

Airamaa tuo mukanaan laaja-alaisen kokemuksen myynnin ja markkinoinnin johtotehtävistä kuluttajatuotemarkkinoilla sekä vahvan näkemyksen liiketoiminnan kasvattamisesta kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Markon valinnassa painottuivat erityisesti hänen vahva kaupallinen osaamisensa, kokemuksensa kansainvälisestä kasvun johtamisesta asiakaslähtöisesti sekä syvällinen ymmärryksensä elintarvikealasta ja sen dynamiikasta. Perheyrityksen vt. toimitusjohtaja ja markkinointi- ja brändijohtaja Saara Orvola uskoo, että Markon johdolla Kotivaran kasvupotentiaali konkretisoituu yhtiön päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa.

Johtava premium-brändi

Kotivara on suomalainen perheyritys, jolla on vakiintunut asema Suomen lisäksi myös Ruotsin markkinoilla. Yhtiön tavoitteena on kasvaa kannattavasti molemmilla päämarkkina-alueillaan ja vahvistaa tunnettuutta vuonna 2025 uudistetulla brändillään. Kasvua haetaan uusilla tuotteilla, jotka pohjautuvat vahvaan kuluttajaymmärrykseen, tinkimättömään laatuun ja pitkäjänteiseen yhteistyöhön vähittäiskaupan, teollisuuden sekä HoReCa-toimialan kanssa. Lisäksi uusi keittolinja tarjoaa mahdollisuuksia erilaisten tuotteiden kehittämiseen.

Oulussa toimivan yrityksen liikevaihto vuonna 2024 oli noin 15,3 miljoonaa euroa, josta Ruotsin osuus oli noin 25 %.

Suomalaisilla elintarvikemarkkinoilla vallitsee kova kilpailu, mutta Kotivara erottuu vahvasti laadukkaana premium-brändinä ja perinteikkäänä toimijana kylmäsavustetuilla lihatuotteillaan.

Joukkuepelaajan mentaliteettia yrityskulttuuriin

Airamaa on uransa aikana työskennellyt yli 20 vuotta myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä, joista viime vuodet pääosin elintarviketeollisuudessa. Hänellä on vahvaa kokemusta päivittäistavarakaupasta, kuluttajabrändeistä sekä kaupallisten strategioiden rakentamisesta ja jalkauttamisesta globaaleilla markkinoilla.

– Kotivara on vahva brändi, jolla on syvät juuret ja aitoa erikoisosaamista. Näen valtavan mahdollisuuden rakentaa tätä tarinaa edelleen laatu edellä, mutta kasvu mielessä, Airamaa summaa.

Airamaa on neljäs suvun ulkopuolinen toimitusjohtaja perheyrityksen historiassa. Yli 190-senttinen entinen koripalloilija tuo mukanaan johtamiseen joukkuepelin ajattelua: pelisilmää, kurinalaisuutta ja vahvaa strategista otetta. Tärkein ajatus säilyy tilanteessa kuin tilanteessa:

– Yrityksen tarina ei synny vain tuotteista, vaan ihmisistä sen takana. Siksi yrityskulttuuri on yksi kasvun kestävimpiä moottoreita. Ihmiset ja yrityskulttuuri ratkaisevat, Airamaa tiivistää.

Marko Airamaa
Marko Airamaa (KTM) on kokenut johtaja, jolla on vahva tausta myynnissä ja kansainvälisessä markkinoinnissa erityisesti kuluttajatuotemarkkinoilla (FMCG). Hän on toiminut yli 15 vuoden ajan erilaisissa johtoryhmätason tehtävissä sekä hallituksissa, ja kerryttänyt laajaa kokemusta myös elintarviketeollisuudesta. Markon työhistoriaan kuuluvat muun muassa Hartwall, Mars, HKScan ja British American Tobacco. Vapaa-ajalla Markon sydän sykkii koripallolle sekä kentällä että sen ulkopuolella. Hän on koripalloliiton liittohallituksen jäsen sekä Suomen suurimman koripalloseuran HNMKY:n hallituksen varapuheenjohtaja. Entisenä koripalloilijana Marko tuo lajista kumpuavaa joukkuehenkeä myös johtamiseen.